Begeleiding

Zowel kinderen als jongeren kunnen bij ons terecht voor een individuele begeleiding.
 
Aangezien een logopedische therapie bij kinderen vaak betere resultaten geeft wanneer
de ouders erbij betrokken worden, staat er bij ons in elk therapielokaal een extra stoel klaar
voor mama of papa.

Leerstoornissen

Leren op school gaat niet altijd vanzelf. Er zijn heel wat kinderen die moeilijkheden hebben om te leren lezen, spellen of rekenen.

Zo spreekt men van een leesprobleem (onder andere dyslexie) als het leren lezen moeilijk verloopt. Het kind blijft hardnekkig spellend lezen, er is sprake van de typische letteromkeringen (bijvoorbeeld verwarring bij /b/ en /d/), er worden veel raadfouten gemaakt, het leestempo blijft erg laag, …

Dysorthografie is een stoornis bij het foutloos leren spellen. Het kind vindt het lastig om hoorwoorden juist te schrijven, spellingsregels worden snel weer vergeten of foutief toegepast, zonder fouten overschrijven van het bord is een hele opgave, …

Er kan sprake zijn van ernstige rekenproblemen (zoals onder andere dyscalculie). De getalsplitsingen geraken moeilijk geautomatiseerd, het kind blijft op de vingers tellen, hoofdrekenen en de maaltafels zijn écht lastig, kloklezen en werken met breuken en kommagetallen vragen een enorme inspanning, …

Heeft uw kind problemen bij het verwerven van de leerstof op school?
Ons team staat klaar om uw kind én u als ouder deskundig te begeleiden!

Taalstoornissen

Soms verloopt de taalontwikkeling van een kind vertraagd of afwijkend. Bij meertalige kinderen komt de stoornis voor in alle talen. Bij een echt hardnekkige taalstoornis kan er sprake zijn van dysfasie.

Problemen kunnen zich zowel voordoen op het gebied van taalbegrip als taalgebruik. Het kind ondervindt moeilijkheden bij het begrijpen van opdrachten of verhalen, er wordt een erg beperkte woordenschat gehanteerd, het kind maakt ongrammaticale zinnen, de juiste meervoudsvormen en verkleinwoorden zijn onvoldoende gekend, nieuwe woorden of de namen van vriendjes zijn lastig te onthouden, werkwoorden worden foutief vervoegd, …

Verloopt de taalontwikkeling van uw kind niet zoals het hoort?
Uw kind kan, samen met u als ouder, bij ons terecht voor een taaltherapie op maat!

Articulatieproblemen

Jonge kinderen leren alle spraakklanken stap voor stap correct uitspreken. Foutjes in de articulatie zijn tot op een bepaalde leeftijd dus perfect normaal. Als de spraakontwikkeling echter trager verloopt dan bij leeftijdsgenootjes kan er sprake zijn van een articulatiestoornis.

Spraakklanken worden dan vervangen, weggelaten of vervormd. Enkele voorbeelden: het kind zegt /jeus/ in plaats van /reus/, het woord /stoel/ wordt uitgesproken als /toel/, het kind lispelt, …

Ook jongeren kunnen te maken krijgen met een articulatieproblematiek. Studenten kunnen worden doorverwezen om hun uitspraak te verfijnen, ze moeten zichzelf vaak herhalen omdat de eerste uiting niet verstaanbaar was voor anderen, ze willen hun eigen uitspraak optimaliseren, hun beroepskeuze stelt hoge eisen aan hun spraak, …

Wilt u dat de uitspraak van uw kind verbetert?
Ons team zorgt voor een persoonlijke aanpak!

Stemstoornissen

Stemstoornissen kunnen ontstaan door een verkeerd stemgebruik zoals een foutieve ademhaling, een te harde steminzet, spreken op een verkeerde toonhoogte, … of door stemmisbruik zoals roepen en gillen, overdreven hoesten of keelschrapen, overspannen vocaliseren, …

Stembandknobbels zijn een vaak voorkomend gevolg die tot (chronische) heesheid kunnen leiden.

Bent u op zoek naar een gespecialiseerde stemtherapeute voor uw kind?
Onze stemspecialiste helpt u vakkundig verder!

Afwijkende mondgewoonten

“Afwijkingen in het mondgedrag” omvat verschillende fenomenen. Bij tongpersen, ook wel infantiel slikpatroon genoemd, is er een te groot contact tussen de tong en de voorste tanden; in rust en tijdens het slikken. Foutieve orale gewoonten zoals duim-, vinger- of fopspeenzuigen, nagelbijten, tandenknarsen en liplikken komen vaak voor. Wanneer men de gewoonte heeft om in rust te ademen door de mond, spreken we van habitueel mondademen of openmondgedrag.

Kinderen en jongeren met deze foutieve mondgewoonten ontwikkelen vaak spraakstoornissen en/of gebitsafwijkingen.

Voor de logopedische, oromyofunctionele therapie (OMFT) in het kader van een orthodontische behandeling wordt er vanzelfsprekend nauw samengewerkt met de orthodontist.

Werd uw kind door de orthodontist doorverwezen voor een logopedische behandeling?
Ons ervaren team staat paraat om uw kind te begeleiden!

Huiswerk- en/of studiebegeleiding

Een individuele begeleiding kan doorslaggevend zijn voor het slagen op school.

Zowel kinderen uit de lagere school als studenten uit het lager secundair onderwijs kunnen bij ons terecht voor huiswerk- en studiebegeleiding en om te ‘leren leren’.

Er worden hulpmiddelen aangereikt om een goede studieplanning te leren maken. Samen wordt er gezocht naar een voor het kind passende studiemethode.